Monday, April 18, 2011

Syampu sahaja belum cukup

7 Apr 2011

EKSTRA!

Syampu sahaja belum cukup


TAHUKAH anda bahawa lebih 95 peratus syampu di pasaran komersial mengandungi Sodium Lauryl Sulfate (SLS) iaitu bahan kimia yang terdapat dalam sabun pencuci biasa?

SLS mengeluarkan banyak buih dan peranannya memudahkan kotoran yang melekat di rambut mengalir bersama air yang membilasnya. Tetapi kimia SLS, sedikit demi sedikit meninggalkan kesan kerak di kulit kepala. Jika dibiarkan berkumpul lama, ia menyebabkan kulit kepala tidak sihat, rambut gugur dan mengeluarkan kelemumur.

Ini dijelaskan Cik Aisah Ibramsah, pemilik Aisah Salon dengan pengalaman lebih 20 tahun dalam bidang dandanan dan rawatan rambut.

Sejak menyedari mudarat SLS ketika mengikuti kursus rawatan rambut, beliau tidak lagi menyentuh syampu di pasaran komersial biasa.

Bahkan, menurut beliau, kebanyakan salun mewah tempat beliau pernah bekerja hanya menggunakan syampu bebas SLS, diimport dari negara seperti Amerika Syarikat, Australia dan Eropah. Terdapat juga syampu bebas SLS dari Asia yang menggunakan sumber alami.

'SLS boleh membuat rambut kita bersinar tetapi ia juga meninggalkan toksin di kulit kepala. Ramai tidak menyedari hal ini dan bertindak dengan hanya menukar jenama syampu tanpa mereka sedari hampir semua jenama di pasar raya di sini mengandungi SLS,' katanya yang menggunakan jenama Nioxin di salonnya, diimport dari Amerika.

Menurut tinjauan wartawan, syampu bebas SLS lain di pasaran ialah Tara Smith, Aveda, Organic Hair System, Optima Australian Tea Tree dan Dead Sea Natural Mineral Shampoo dari Boots.

Menjaga kesihatan kulit kepala penting untuk kesihatan rambut tetapi kurang diberi perhatian oleh ramai orang Melayu, kata Cik Aisyah.

'Berdasarkan pengalaman saya bertahun bekerja di salun, saya dapati orang kita hanya mahu rambut mereka kelihatan cantik dengan menggunting, keriting atau mewarnakannya.

'Tidak ramai minta khidmat rawatan rambut seperti urut kepala dengan minyak atau membersihkan kulit kepala. Walhal, rambut tidak akan bertahan lama dan cantik jika kulit kepala tidak sihat.

'Menggunakan syampu saja tidak mencukupi kerana bahagian kulit juga perlu dibersihkan, bukan setakat rambut,' tambah Cik Aisah.

Beliau menyarankan mereka yang bermasalah kulit rambut teruk mendapatkan rawatan dua kali sebulan. Untuk keadaan biasa, sekali sebulan sudah mencukupi.

No comments:

Post a Comment