Monday, January 20, 2014

Dari terpinggir ke tekad besar

Dari terpinggir ke tekad besar

Jan 06, 2014 | 6:00AM -- hermes
SELEPAS perpisahan Singapura dari Malaysia pada 1965, terdapat tiga tahap suasana jiwa dan pemikiran dalam sastera Melayu di Singapura.
Demikian menurut Profesor Madya Dr Hadijah Rahmat dalam ucapan utama keduanya pada Persidangan Serantau Kesusasteraan Melayu Malaysia-Singapura Dalam Dimensi Pasca '65 di Pulau Pinang pada 11 Disember lalu.
  • Tahap Kehilangan
Peringkat ini dirasai dalam 15 tahun (1965-1980) - suatu tempoh genting kerana orang Melayu berasa pergolakan politik telah meminggirkan mereka. Rasa kehilangan bersalut rasa sedih, pedih, marah dan luka.
Dalam pada itu berlaku perubahan besar pada rupa darat Singapura - kampung perlu dipugar untuk memberi jalan kepada pembangunan negara. Para penulis tempoh ini termasuklah Dr Muhammad Ariff Ahmad (MAS), Masuri S. N., Suratman Markasan, Noor S. I. dan A. Ghani Hamid - kesemuanya penulis veteran yang pernah menerajui Asas '50.
Misalnya, sajak Suratman, 'Jalan Permulaan':
Laut tempatku menangkap ikan
Bukit tempatku mencari rambutan
sudah menghutan dilanda batu-bata
Pak Lasim tidak bisa jadi penghulu
pulaunya sudah dicabut dari peta kepalanya
anak buahnya sudah terdampar
di batu-bata dan pasir-masir hangat
Terdapat nada pesimisme dalam karyanya akibat rasa kehilangan tadi. Hal ini telah mendorong Masuri S. N., penyair besar Singapura, menyeru dan menasihatkan para penulis Singapura agar bangkit dan menyalurkan pandangan yang membina seperti terdapat dalam esei sasteranya dan juga sajaknya berjudul 'Kita Tidak Bakal Balik' :
Ke mana kita
Dan segala anak cucu segala
Kita bakal didakwa
Pewaris putus asa
Yang memuliakan semangat papa
Dalam pada itu, Asas '50 juga disaingi dengan kehadiran kumpulan penulis baru seperti Grup Gelorasa, Kupuja dan Kamus yang menunjukkan semangat besar untuk merubah keadaan.
  • Tahap Pencarian
Dalam peringkat selanjutnya, terpapar pergelutan antara para penulis yang sinis dan pesimis dengan para penulis yang ingin menciptakan zaman baru dalam persuratan Melayu.
Sajak 'Melayuku, Melayumu' karya Mohd Latiff Mohd yang terbit di Dewan Sastera pada Mac, 1983 masih lagi menceritakan rasa kesal:
Melayumu adalah bulan purnama
harum cempaka wangi cendana
Melayuku adalah pelamin yang patah
pusara yang legam
dan malam yang pasrah
Dibandingkan pula dengan sajak penuh semangat Hadijah Rahmat juga pada tahun yang sama berjudul di 'Tengah Alam' (Berita Minggu, 8 Mei 1983):
Bagaimana dan bila
manusia seperti aku dari bangsa kerdil
di tengah negara kecil
akan lebih bererti dan disedari di peta dunia
dapat mengukir sebuah bekas di jalanan sejarah
menggantung sebutir kejora di dada cakerawala
sambil mengecap keredhaan Allah!
  • Tahap Pembinaan Semula
Sejak tahun 2000 sehingga kini, persuratan Melayu di Singapura mula diisi karya penulis baru yang lazimnya berpendidikan aliran Inggeris. Mereka bertekad besar dan membawa nafas baru dalam mengungkapkan fikir dan rasa tanpa banyak memikul 'beban sejarah' yang ditanggung generasi awal.
Suara mereka terpapar dalam karya-karya Alfian Saat, Rafaat Hamzah, Alin Mosbit, Noor Hasnah Adam, Noridah Kamari dan banyak lagi.
Menurut Dr Hadijah, sajak Noor Hasnah berjudul 'Pasak Temasik' memaparkan usaha untuk melepaskan beban sejarah itu dan mengukir suatu yang baharu:
Biar beratus tahun berlalu
Binatang itu tak pernah beradu
Pasak itu hanya membisu
Istana itu telah lama tak berlampu
Dan pulau ini masih dara bersemu.
Apakah laluan selanjutnya bagi persuratan Melayu di Singapura?
Menurut Dr Hadijah, ketua Unit Bahasa dan Budaya Melayu, Institut Pendidikan Nasional (NIE) di Universiti Teknologi Nanyang (NTU), kesinambungan akan mencirikan sastera Melayu di Singapura.
Ikatan serumpun turut mewarnai sastera Melayu Singapura, mentelah sudah ada kerjasama di peringkat serantau seperti Majlis Sastera Asia Tenggara.
Dalam ulasannya pula, Profesor Dr Md Salleh Yaapar yakin keadaan tertekan yang dialami Melayu di Singapura telah mencetuskan pelbagai idea kreatif untuk bangkit lagi.
"Tidak dapat dinafikan kerana keadaan terdesak, orang Melayu Singapura yang merintis usaha mengadakan kegiatan bersifat Nusantara dari pertemuan sasterawan sehingga guru. Inilah kelebihan pada diri mereka yang tidak mengaku kalah oleh suasana yang mencabar selepas perpisahan."
Majlis Bahasa Melayu Singapura akan menjadi tuan rumah persidangan selanjutnya yang bakal disokong Universiti Sains Malaysia dan Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia.
Category: 
Sastera [1]
Author: 
Mohd Raman Daud

No comments:

Post a Comment