Dipetik drp BH Isnin 25 Nov 2013
Laporan Mohd Raman Daud
Menurut Dr Jasser Auda, pakar syariah, prinsip syariah berteraskan etika menurut pedoman Ilahi.Prinsip syariah bukan fikah (cara membuat hukum), fatwa, adat (resam masy), kanun atau perundangan negara.
Erti demokrasi n penerapan syariah menurut keperluan berbeza umat Islam.
Keluhan demokrasi tdk dpt bercirikan syariah atau negara majoriti Muslim tdk bo hdp dlm demokrasi.
Menurut Dr Auda, ini kekeliruan pada erti n penerapan demorasi n syariah.
Revolusi Melur di Dunia Arab yg kmdn disebut jg Kebangkitan Arab. Tujuan luhurnya - memeluk demokrasi. Malangnya kini dlm keadaan koma (tdk sedar lama).
Dlm Islam atau khususnya syariah, sudah ditegaskan ciri2 utama seperti keadilan, hak memilih menerusi musyawarah, ikatan pemerintah dgn rakyat berdasrkan amanah atau bersih drp rasuah lg cekap.
Hanya Islam tdk menyebut 'demokrasi' secara khusus. Ttp ciri2 tadi yg perlu ada sbg mencerminkan kepemerintahan yg baik. Hal ini relevan, termasuk di negara majoriti bukan Islam.
Dr Auda mengatakan setakat ini 'demokrasi' dianggap alternatif terbaik yg ada. - berbanding sistem diktator (kuku besi) atau komunisme yg terbukti gagal di byk bhgn dunia.
Sewaktu melantik khalifah, ada semcm pemilihan dibuat n kemudian persetiaan (bai'at). Namun selepas 4 khalifah rasyidin (yg terpimpin) , berlaku proses ke arah dinasti beraja yg lama-kelamaan melunturkan lunas-lunas syariah.
Demokrasi bukan bermakna berakhir sebuah sejarah. Byk aspek demokrasi yg dikritik spt seorang, satu undi - bo mbawa kesan yg tdk dikehendaki spt majoriti yg zalim n minoriti yg tertindas.
Sesetengah pemikir Islam berpndpt Islam bo mberi sumbangan ke arah sistem negara yg beretika.
Semuanya bertitik tolak pd budi bicara pemerintah n rakyat. Kebangkitan Arab bo dikatakan berjaya di Maghribi krn rajanya berfikmiran terbuka utk melepaskan sbhgn kuasanya demi memartabatkan kedudukan parlimen iaitu dewan para wakil rakyat.
Ttp di Syria n Mesir, yg berkuasa khususnya tentera, enggan bertolak-ansur utk mencari jln damai demi menamatkan pemerintahan kuku besi..
Demokrasi menuntut perubahan kebudayaan.
Ketika revolusi rakyat Mesir berlaku, Medan Tahrir di tengah ibu kota Kahirah menjadi saksi tuntutan rakyat yg luar biasa.
Ada kain rentang menuntut diwujudkan kementerian solat, kementerian zakat dsbnya demi mengawal akhlak atau perilaku rakyat Mesir agar tetap beribadah.
Terdpt tuntutan agar minoriti yg bukan Islam membayar cukai khas krn mrk mrpkn 'dhimmi' (org diberi perlindungan). Padahal mesir mrpkn negara sekular n setiap org yg bekerja bo dikenakan cukai menurut syaratnya.
Masalah Islamofobia (prasangka, kebencian, n takut thdp muslim atau golonganyg dianggap Muslim) timbul akibat kesilapan Muslim sendiri n jg tanggapan pihak lain.
Penderaan wanita, misalnya, sering dikaitkan dgn Islam. Ini gambaran yg amat salah krn Islam mengangkat darjat wanita.
Pengganasan atau terorisme dikaitkan dgm Muslim jg memburukkan keadaan. Padahal islam mrpkan 'salam' sejahtera utk semua makhluk.
Oleh itu umat Islam perlu menunjukkan etika yg tinggi krn ini akan mengurangkan Islamofobia.
Dr Auda berpdpt ada usaha utrk menakrifkan Islam agar sesuai dgn tuntutan masa n ruang secara liberal. Maka timbul gerakan Islam Liberal.
Dlm menterjemahkan syariah, tdpt aspek yg tetap n yg berubah-ubah (variables). Hal ini perlu kita insafi agar jgn Islam diperlakukan sewenang2nya.
Aspek tetap spt kepentingan klga menerusi perkahwinan lelaki n wanita shgga rukun Islam mrpkn suatu yg tiada tawar-menawar lagi.
Aspek berubah2 spt kewangan Islam n pengurusan harta termasuk wasiat bo dibincangkan berdasarkan rasional.
Menurut beliau penafsiran Al-Quran tdk statik ttp menurut konteksnya berdasarkan ilmu yg digarapi manusia.
Ayat quran bo ditafsirkan dgn panduan Hadis n ijmak ulama. Sebabnya jelas, Allah mahukan kita berfikiur secara jelas n berilmu. Kita perlyu berusaha ke arah menghasilkan sesuatu dgn adil lagi sempurna.
No comments:
Post a Comment