Thursday, July 21, 2011

Bulan Bahasa eksklusif

17 Jul 2011

EKSTRA!

Bulan Bahasa eksklusif?

Acara-acara yang diadakan lebih pada golongan tertentu seperti sasterawan dan penulis sahaja, kurang menarik mereka yang bukan peminat bahasa


APABILA seniman Rafaat Hamzah melaungkan tiga puisi tulisannya, Sajak Luka, Pulau Melebih dan Dari Muara di teater terbuka Esplanade Teater Di Pesisiran Sabtu lalu, sambutan yang diberikan penonton, begitu hebat.

Ada yang bersiul. Ada yang bersorak menyambut setiap bait-bait mencuit hati yang dilaungkan.

Bayangkan gema tepuk sorak yang menghargai persembahan deklamasi puisi itu adalah daripada lebih 3,000 penonton - separuh daripadanya merupakan golongan remaja.

Cukup membanggakan.

Maklum, bukan mudah untuk mendapatkan bilangan penonton yang sebegitu besar mendengar sebuah persembahan berunsur sastera.

Tetapi, acara yang berlangsung pada Sabtu lalu sebenarnya tidak ada kena- mengena dengan majlis sastera dan ia juga bukan acara Bulan Bahasa 2011.

Ia merupakan sebahagian daripada acara Muara - Pesta Tari Melayu, yang menggabungkan lebih 700 penari dan 70 persembahan di Singapura sepanjang tempoh tiga hari yang secara keseluruhannya berjaya menarik kira-kira 10,000 penonton.

Sambil menyelam minum air.

Terlanjur ada peminat seni tari Melayu yang begitu ramai, ditambah pula dengan pelancong dan kunjungan warga pelbagai bangsa, acara bahasa yang biasanya terbatas kepada peminat sastera, dapat juga tempias kemeriahan dan apresiasi peminat seni secara amnya. Apatah lagi jika personaliti yang ditampilkan mempunyai pengikut yang ramai.

Pengajarannya: acara bahasa seperti deklamasi sajak yang biasanya hanya menarik penggiat sastera, sebenarnya masih boleh menarik golongan bukan peminat bahasa, jika pendekatannya dibuat secara bersahaja, profesional dan tanpa perlu ada agenda mendesak (hard sell).

Sejauh manakah acara-acara Bulan Bahasa 2011 yang dilancarkan pada 25 Jun lalu dilihat memberi kesan kepada pengguna bahasa Melayu di sini?

Apabila pertanyaan ini saya jadikan status di laman sosial Facebook, kalau dapat disimpulkan sentimen daripada 27 komen yang diberikan; 'setiap tahun sama saja... tidak meninggalkan kesan'.

Namun, lain pula yang dirasakan oleh pihak penganjur.

Dalam interviu dengan Berita Harian baru-baru ini, Pengerusi Jawatankuasa Bulan Bahasa 2011 yang juga Setiausaha Parlimen Kanan (Pendidikan merangkap Tenaga Manusia), Encik Hawazi Daipi, telah melahirkan rasa senangnya akan sambutan orang ramai terhadap kegiatan-kegiatan yang telah dianjurkan sejak ia dilancarkan pada 25 Jun lalu.

'Berdasarkan maklum balas, sambutan yang diberikan memberangsangkan,' ujarnya.

Langkah Majlis Bahasa Melayu Singapura (MBMS) menggunakan media baru seperti Facebook dan menyediakan saluran interaktif khusus bagi golongan muda untuk merangsang minat terhadap bahasa ibunda adalah tepat, sejajar dengan peredaran zaman.

Sebanyak 41 kegiatan yang diatur sehingga 30 Julai ini pula bertempat di balai-balai rakyat, perpustakaan, sekolah-sekolah dan institusi pengajian tinggi.

Inisiatif merakam semula lagu-lagu rakyat dan kanak-kanak prasekolah yang boleh dimuat turun daripada laman MBMS juga mendapat sambutan.

Antara yang memanfaatkannya termasuklah penggiat teater, Encik Saiful Amri Ahmad Elahi atau lebih dikenali dengan nama Dandyamri, yang mengakui anak kecilnya kini cukup suka menyanyi lagu Enjit-Enjit Semut.

Tetapi, dalam nada yang sama, Encik Saiful Amri merasakan ada yang tidak kena dengan pendekatannya, terutama jika sasarannya ialah 'generasi masa depan.'

Ia kurang merakyat. Bulan Bahasa masih dilihat sebagai elitis - untuk kaum sasterawan dan penulis sahaja.

'Masih keras,' kata pelakon dan penulis berusia 30-an tahun itu.

'Untuk dekati masyarakat belia, sifat kegiatan tidak boleh dipaksa, struktur tak boleh keras. Perlu ada ejen-ejen spontan yang boleh lakukan perkara-perkara organik. Selagi kegiatan itu dilihat seperti usaha daripada atas (pihak berkuasa, gologan elit), belia-belia yang di bawah ini akan berasa tak kuasa,' ujarnya.

Encik Rafaat, 45 tahun, yang juga penulis antologi sajak, Yang Bilang, juga mendapati acara-acara Bulan Bahasa bersifat eksklusif, lantas gagal menarik minat mereka yang merasakan tidak ada kena-mengena dengan acara yang dianjurkan.

Duta Bahasa yang dipilih (terutama Dr Jazlan Joosoph, pakar perbidanan dan sakit puan dan Encik Khairudin Saharom, arkitek dan personaliti media), walaupun layak, tetapi secara amnya dilihat sebagai eksklusif - justeru kesannya hanya mencapai golongan yang sama.

Seorang lagi duta ialah adik Noshin Putri Adel, tujuh tahun. Peranan duta-duta ini tidak jelas.

'Seperti muzik dakwah, kalau kita buat album nasyid, dengan kulit yang jelas memaparkan imej dakwah, tentu sahaja yang akan membeli album tersebut ialah mereka yang dekat dengan agama dan kegiatan masjid. Ia sukar menarik golongan yang sebaliknya.

'Maka dakwah yang ingin disampaikan itu akhirnya berpusing-pusing dan berbalik kepada kelompok yang sama dan tidak menjangkau khalayak lainnya. Walhal golongan itu sudah auto pilot keluar masuk masjid. Bagaimana pula dengan budak-budak skateboard dan mat motor?' kata Encik Rafaat.

Mungkinkah pendekatan penyanyi lagu-lagu kerohanian Inggeris seperti Maher Zain merupakan contoh yang lebih bijak kerana dakwahnya turut menarik remaja bertatu?

Acara yang dilakarkan perlu strategi pemasaran tahap profesional, sementara tenaga sukarewalan hanyalah sebagai penyokong demi menjimatkan belanja.

Selain mendekati masyarakat dengan siri pementasan bergerak atau road show, menggunakan sepenuhnya personaliti berpengaruh dalam pelbagai bidang, Bulan Bahasa juga harus menggunakan wadah televisyen secara bijak demi mencapai penonton yang lebih ramai.

Publisiti yang meluas tidak akan berkesan kalau produknya tidak memikat hati golongan sasaran.

Jika bajet untuk Bulan Bahasa 2011 sebanyak $150,000 berjaya ditingkatkan berbanding tahun sudah, tentu lebih menggembirakan jika impaknya juga mencapai nilai yang sama.

No comments:

Post a Comment