Wednesday, August 4, 2010

Jasa Padi pada budaya

20 Jul 2010

EKSTRA!

BICARA BAHASA
Jasa padi pada budaya

Oleh
Othman Salam
NASI, makanan ruji orang Melayu tidak dapat ditukar ganti. Nasi daripada beras dan beras daripada padi. Padi pula daripada pokok padi yang tumbuh subur di sawah negara-negara Asia termasuk negara Nusantara.

Sejarah juga membuktikan bahawa cara hidup masyarakat Melayu juga berkembang di kampung-kampung yang menghasilkan padi. Sebelum bandar-bandar besar seperti Singapura membangun, selain menjadi nelayan orang Melayu menjadi pesawah.

Padi menjadi sebahagian hidup mereka. Oleh itu kebudayaan Melayu yang berkembang tidak melupakan jasa padi kepada mereka. Natijahnya, pelbagai falsafah hidup dipelajari daripada resmi padi. Seandainya kita kaji dan bermuhasabah akan peranan padi, beras dan nasi dalam hidup orang Melayu, kesemuanya memainkan peranan yang amat besar selain menjadi makanan utama kita.

Pelbagai kebudayaan Melayu menggunakan padi, beras dan nasi sebagai teras cara hidup dan menjadi unsur orang Melayu belajar pelbagai ilmu sama ada ilmu duniawi atau ukhrawi. Orang-orang Melayu membentuk dan membangunkan IQ, EQ dan SQ mereka melalui penghayatan terhadap pertumbuhan padi sehingga beberapa orang tua yang arif budiman menghasilkan beberapa peribahasa berfalsafah tinggi daripadanya.

'Ikut resmi padi, semakin berisi semakin tunduk' memang tidak lekang dek panas dan tidak lapuk dek hujan. Peribahasa ini terpakai sejak ratusan tahun lalu dan akan terus dipakai oleh orang Melayu yang peka terhadap pentingnya sifat mulia tersirat di dalamnya. Kecerdikan pencipta peribahasa ini bukan sahaja berakhir di situ.

Peribahasa malar segar ini juga dipadankan dengan resmi tumbuh-tumbuhan yang menjadi musuhnya, lantas dipadankan dengan 'jangan ikut resmi lalang, semakin lama semakin menjulang tanpa hasil yang berfaedah' setakat menghabiskan baja sahaja.

Lantas lahirlah kekata berfalsafah tidak ternilai ini 'baik membawa resmi padi, makin berisi makin rendah; jangan membawa resmi lalang, makin lama makin tinggi', memberi maksud semakin berilmu atau tinggi pangkat semakin merendah diri dan tidak sombong.

Untuk memberi amaran kepada orang ramai pula terdapat peribahasa 'bukan tanahnya menjadi padi', bermaksud tidak semua orang yang kelihatan tampan merupakan orang baik-baik.

Sifat positif juga dapat disemai melalui peribahasa seperti 'padi dikebat dengan daunnya', bermaksud seseorang mesti menggunakan segala daya usahanya yang gigih dan arif untuk menjadikan sesuatu kerjaya berhasil. Lantas dia mendapat untung berlipat ganda seperti kata orang tua-tua dahulu, 'padi masak jagung mengupih'. Jangan sesekali menjadi seperti 'padi sekepuk hampa', yang kelihatan kaya tetapi sebenarnya miskin kerana mengamalkan sikap 'menyisip padi dengan bilalang (lalang)' iaitu mencampurkan sesuatu yang baik dengan yang jahat, akhirnya musnahlah yang baik.

Sebaliknya, amalkan sikap 'jika kasih akan padi, buangkanlah akan rumput', bermaksud berhenti mengasihi orang lain jika anda mengasihi isteri dan anak sendiri demi kemantapan keluarga yang tercinta.

Falsafah hidup sedemikian rupa sepatutnya kita pelajari semasa berada di bangku sekolah agar kita memahami kebudayaan Melayu yang suci dan tulen ini.

Apabila pokok padi sudah dituai, biji-biji padi akan menghasilkan beras. Beras akan menjadi sumber pendapatan dan makanan orang kampung.

Beras juga menjadi bahan mentah pelbagai produk industri makanan di serata dunia selain menjadi nasi sebagai santapan pelbagai bangsa di Asia. Negara-negara yang pandai mengeksploit dan menghormati nasi pula boleh menjadi kaya raya seperti negara Jepun yang terkenal dengan susyinya itu.

Walaupun orang Melayu kurang berjaya dalam bidang industri yang berasaskan beras, orang Melayu telah berjaya beriltizam menghayati peranan beras sepenuhnya, lantas mencipta peribahasa 'kalau tiada beras, kerja tiada deras', bermaksud semua kerja atau usaha tidak akan berhasil kerana pelaku mengamalkan sikap tidak berkerja bersungguh-sungguh.

Secara sinis, peribahasa ini mencemuh seseorang yang tidak mempunyai fokus membuat sesuatu pekerjaan lantas akan menerima nasib menakutkan. Lantaran itu dia akan menghadapi masalah seperti 'beras lembap, dijual tak laku, ditanak tak mual' kerana dirinya sudah tidak berharga akibat sikap dan perbuatan cuai serta lalai.

Sebaliknya, kita mesti mengamalkan sikap seperti 'tak padi, antah dikisik' agar kita berusaha sebaik mungkin semasa melakukan sesuatu kerjaya untuk mencapai maksud daya usaha kita. Selaku seorang Muslim yang baik kita juga dinasihati agar mengamalkan sikap seperti 'taruh beras dalam padi', lantaran tidak membuka rahsia penting sama ada rahsia peribadi, keluarga atau negara kepada orang lain.

Beras ditanak akan menjadi nasi. Kalau beras yang dimasak dengan terlalu banyak air, kita tidak mendapat nasi kerana 'nasi sudah menjadi bubur' yang dikiaskan sesuatu perbuatan yang sudah terlanjur, alangkah baiknya seandainya orang yang terjerumus akibat sikap terlanjurnya itu memahami mesej yang disampaikan peribahasa ini.

Oleh sebab nilai nasi sangat tinggi di dalam hidup orang Melayu, biasanya dipadankan dengan sikap penting dalam diri seseorang; contohnya 'nasi sama tanak, kerak dimakan seorang', bermaksud pelaburan dilakukan bersama tetapi keuntungan diambil oleh seorang sahaja.

Akibatnya kita akan ketahuan akan sikap buruk sahabat berkenaan seperti maksud peribahasa yang berbunyi 'nasi habis, budi bersama'. Lantaran itu, kita perlu melakukan kerja secermat mungkin agar kita tidak menghadapi masalah serupa pada masa mendatang walaupun bilangannya bertambah ibarat 'nasi tak dingin, pinggan tak retak'.

Nota: Penulis ialah guru pesara.

No comments:

Post a Comment