Wednesday, August 4, 2010

Bahasa Kian Pupus Di Alam Siber

20 Jul 2010

EKSTRA!

TREND
Bahasa kian pupus di alam siber

Lebih ramai pelungsur Internet Melayu pilih tulis dalam Inggeris

Oleh
Nadzri Eunos
PENGGUNA Internet Melayu yang sering melayari alam siber sebelum ini selalu menggunakan bahasa ibunda mereka dalam tulisan-tulisan blog dan saluran-saluran perhubungan melalui komputer (CMC) lain apabila membincangkan isu-isu tertentu yang dekat di hati.

Isu bangsa, bahasa dan agama termasuk dalam kategori tersebut.

Malah, para penulis berkenaan tidak teragak-agak untuk meluahkan isi hati mereka dengan menggunakan bahasa Melayu.

Namun, keadaan di alam siber kini sudah pun berubah.

Kini lebih ramai pelungsur Internet Melayu memilih untuk menulis dalam bahasa Inggeris, walaupun mengenai isu-isu bangsa, bahasa dan agama.

Trend tersebut menggariskan satu masalah besar yang sedang dihadapi bahasa Melayu iaitu menjadi salah sebuah bahasa dunia yang semakin pupus.

Demikian rumusan satu kajian yang dilakukan oleh pensyarah Institut Pendidikan Nasional, Universiti Teknologi Nanyang, Encik Mohamed Pitchay Ghani, baru-baru ini.

Kajian yang merupakan sebahagian daripada kajian Encik Pitchay untuk ijazah Doktor Falsafahnya (PhD) itu bertujuan menilai kesegaran bahasa Melayu melalui CMC.

Beliau telah dijemput untuk menyampaikan hasil tinjauan itu di Persidangan Global bagi Disiplin Akademik di Universiti Harvard, Massachusetts, bulan lalu.

Ditemui baru-baru ini, Encik Pitchay menjelaskan kajian itu melibatkan pemerhatian 1,000 blog dan 1,000 akaun rangkaian sosial Facebook sepanjang tempoh tiga bulan antara September dengan November 2009.

Secara keseluruhan, empat peratus komunikasi di dalam blog dan Facebook tersebut dilakukan dalam bahasa Inggeris.

'Namun satu perkara yang menarik ialah terdapat peralihan dalam aspek-aspek yang sebelum ini berakar dalam bahasa Melayu iaitu keluarga, bangsa, agama dan bahasa,' jelas Encik Pitchay.

Katanya, kajiannya menunjukkan 74 peratus perbincangan mengenai keetnikan dibuat dalam bahasa Inggeris.

'Ia boleh dirumuskan bahawa bahasa Inggeris menggantikan bahasa Melayu secara progresif sebagai bahasa perantaraan di Internet di kalangan orang Melayu,' kata beliau.

Kajian itu menunjukkan daripada 1,000 blog yang dikaji, 22 isu utama telah dikenal pasti seperti pendidikan, tekanan dan bangsa.

Daripadanya penggunaan bahasa Melayu paling ketara ialah dalam perbincangan isu bangsa (36 peratus); bahasa (30 peratus) dan agama (20 peratus).

Isu-isu yang lainnya rata-rata dibincangkan dalam bahasa Inggeris, lebih-lebih lagi jika ia berkenaan pendidikan dan tekanan - hanya 6 peratus menggunakan bahasa Melayu.

Namun, Encik Pitchay merumuskan dari satu sudut, perkembangan yang dikesan itu bersifat positif kerana ia menunjukkan bahawa masyarakat Melayu setempat telah berjaya disepadukan dengan masyarakat majmuk negara menerusi penggunaan bahasa Inggeris.

Menggunakan darjah kecergasan bahasa yang dipelopori Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu (Unesco) untuk membandingkan hasil dapatan kajiannya, Encik Pitchay berkata bahasa Melayu mencapai darjah dua atau tiga iaitu digunakan hanya dalam beberapa wadah CMC.

Menurut Encik Pitchay, kajiannya mengenai kesegaran bahasa Melayu di Singapura telah menyajikan sebuah paradigma baru mengenai kesucian bahasa di kalangan masyarakat Melayu.

'Kesan jangka panjang trend ini akan dirasakan bukan sahaja daripada aspek sosio-budaya masyarakat kita, tetapi juga oleh 'industri Melayu' yang bergantung kepada masyarakat Melayu bagi penakatannya,' ujar Encik Pitchay.


***************************************

PENGGUNAAN BAHASA MELAYU DI INTERNET

Dalam 1,000 blog yang dikaji:


Bahasa Melayu - 15%


Bahasa Inggeris - 85%

Isu yang ditulis dalam bahasa Melayu:


Pendidikan - 6%


Sekolah - 10%


Hubungan - 13%


Perasaan - 15%


Agama - 21%


Bahasa - 30%


Bangsa - 36%

Dalam 1,000 akaun Facebook yang dikaji:


Bahasa Melayu - 32%


Bahasa Inggeris - 68%

Sumber: Mohamed Pitchay Gani

No comments:

Post a Comment