Tuesday, February 28, 2012

pahlawan melayu - leftenan adnan

18 Feb 2012

KOMENTAR

Peringati pahlawan Melayu Perang Dunia Kedua


Cetusan Minda Oleh
Mohd Noor A. Rahman

GENAP 70 tahun lalu, pada 14 Februari 1942, berlaku satu peristiwa sedih, namun amat membanggakan anak watan.

Dengan pekikan perang 'Banzai!', tentera Jepun daripada Divisyen ke-18, Askar Imperial Jepun, menyerbu Bukit Chandu yang dipertahankan 42 askar daripada Kompeni C, Briged Pertama, Rejimen Askar Melayu, yang diketuai Sarjan Adnan Saidi (kemudian dinaikkan pangkat anumerta Leftenan).

Sehari sebelumnya, pasukan Rejimen Askar Melayu itu, yang ditempatkan di Kampung Pasir Panjang, melawan kemaraan tentera Jepun di kawasan tersebut dengan berani walaupun terus dibedil hebat tentera Negara Matahari Terbit itu.

Namun, akhirnya mereka terpaksa berundur ke Bukit Chandu dan membina barisan pertahanan baru, dan yang terakhir, menentang penaklukan tentera Jepun ke atas Singapura.

Berlakulah pertempuran Bukit Chandu pada 14 Februari yang merupakan salah satu pertempuran paling hebat yang berlaku di tanah ini semasa Perang Dunia Kedua.

Sayangnya, kekurangan peluru dan bilangan musuh yang berlipat ganda, selain tidak mendapat sokongan Tentera Bersekutu lain, menyebabkan anggota rejimen itu tewas semuanya kecuali seorang.

Tubuh Leftenan Adnan digantung songsang dan ditikam dengan bayonet berulang kali sebelum tubuhnya dibakar.

Begitu kejam sekali layanan askar Jepun kepada Almarhum Leftenan Adnan.

Mereka marah atas 'kedegilan' pasukan Rejimen Askar Melayu yang bertahan dengan berani di kawasan Pasir Panjang.

Selepas kejatuhan Pasir Panjang dan beberapa tempat lain, kedudukan Tentera Bersekutu kian tersepit dan esoknya, 15 Februari 1942, panglima pasukan itu, Mejar-Jeneral A.E. Percival, terpaksa menyerah kalah kepada pasukan Dai Nippon pimpinan Leftenan-Jeneral Yamashita Tomoyuki, walaupun bilangan Tentera Bersekutu jauh melebihi tentera Jepun.

Maka jatuhlah kubu kuat British di Timur yang sebelum ini dianggap kebal.

Peristiwa pertempuran di Pasir Panjang itu telah dijadikan bahan filem/telemovie oleh kededua negara, Singapura dan Malaysia, dengan kededua negara juga memberi penghormatan tinggi kepada perjuangan dan pengorbanan pasukan Rejimen Askar Melayu pimpinan Leftenan Adnan.

Namun, ada persoalan yang timbul adakah pasukan itu berjuang demi kepentingan British yang ketika itu menjajah Tanah Melayu?

Pada pendapat saya, matlamat Rejimen Askar Melayu adalah sama seperti pasukan tentera lain seperti New Zealand, India dan Australia - menentang penaklukan Jepun yang inginkan Tanah Melayu yang pada masa itu kaya bijih timah dan getah, atau lebih kurang separuh bekalan bijih timah dan getah dunia.

Namun, rejimen itu lebih bersemangat tinggi memandangkan Tanah Melayu merupakan tanah tumpah kelahiran mereka.

Apakah semangat juang tinggi Rejimen Askar Melayu ini ada pada anak muda kita hari ini?

Apakah mereka mudah menyerah diri apabila diserang musuh, atau lebih rela menentang berhabis-habisan bak kata pepatah, biar putih tulang jangan putih mata?

Prinsip pepatah itulah yang dipegang Almarhum Leftenan Adnan dan anggota pasukannya yang lebih rela berjuang hingga ke titisan darah terakhir, daripada dipermalukan apabila ditawan dan dijadikan hamba tawanan perang.

Mengikut sejarah, ribuan askar Tentera Bersekutu pupus semasa menjadi tawanan perang selepas dikerah sebagai 'pekerja hamba' tanpa diberikan makanan dan minuman yang mencukupi.

Paling penting, warga Singapura, termasuk generasi muda, mesti terus ingat dan mengetahui perjuangan dan pengorbanan anggota Rejimen Askar Melayu ini kerana merekalah wira tanah air ini, termasuk wira lain negara seperti Mejar Jeneral Lim Bo Seng, kumpulan Dalforce merangkumi penduduk Cina setempat dan ribuan anggota Tentera Bersekutu yang mempertahankan Singapura.

Sayangnya, sebilangan generasi muda hari ini sekadar kenal perjuangan Leftenan Adnan dan Jeneral Lim pada nama sahaja kerana setakat membacanya di buku sekolah tanpa benar-benar menghayati perjuangan mereka yang tidak mementingkan diri sendiri.

Perang Dunia Kedua, walaupun telah berlalu hampir 70 tahun lalu, memberi berbagai-bagai iktibar penting.

Antaranya, pertahanan negara kita tidak boleh diambil ringan.

Lebih banyak latihan dan persiapan yang dibuat semasa tempoh damai, lebih tinggi peluang kita mempertahankan tanah air tercinta ini.

Sikap British yang menganggap kota Singa sebagai kebal juga wajar kita ambil contoh agar kita tidak terlalu yakin dengan apa yang kita ada, dan apa yang telah atau sedang kita lakukan dalam melakarkan strategi pertahanan negara ini.

Satu lagi adalah kita tidak boleh memperkecilkan pihak lawan, seperti British yang menganggap Jepun sebagai tidak mempunyai keupayaan menyerang Tanah Melayu dan kota Singa.

Mereka silap dan akibat rasa ego serta megah itu, seluruh Tanah Melayu ditakluk Jepun dalam masa beberapa minggu sahaja.

Moto Rejimen Askar Melayu pada waktu itu - Taat setia berjuang bermati-matian - sehingga hari ini sukar dicontohi kebanyakan tentera di dunia.

Pengorbanan anggota Kompeni C yang diketuai Leftenan Adnan itu diiktiraf dengan pembinaan Pusat Interpretatif Perang Dunia Kedua atau Imbasan di Bukit Chandu, di Pepys Road, yang dibuka secara rasmi pada 15 Februari 2002.

Dalam hal ini, teringat lirik lagu Sekapur Sirih Seulas Pinang nyanyian almarhum Saloma yang sangat sesuai melambangkan semangat patriotik Rejimen Askar Melayu 1942:

Biarlah gugur, biarlah gugur bertumpah darah

Biar berlengkar, biar berlengkar di medan perang

Janganlah undur, janganlah undur menyerah kalah

Pantang pendekar, pantang pendekar di tengah gelanggang.

isteri nabi

19 Feb 2012

SYIAR

Isteri kedua Nabi berusia 65 tahun ketika dinikahi


ISTERI-ISTERI NABI

Isteri pertama: Siti Khadijah binti Khuwailid. Manusia pertama masuk Islam. Rasulullah tidak berpoligami semasa hayat Siti Khadijah. Berusia 40 tahun ketika berkahwin dengan Nabi. Wanita paling terhormat di kalangan kaumnya dari segi keturunan, kekayaan dan kepintaran. Meninggal tahun ketiga sebelum hijrah.

Isteri kedua: Saudah binti Zam'ah. Wanita pertama dinikahi selepas kewafatan Siti Khadijah. Berusia 65 tahun ketika berkahwin dengan Nabi. Rasulullah meminangnya untuk menjaga anak-anak Rasulullah dengan Khadijah.

Isteri ketiga: Aisyah binti Abu Bakar. Satu-satunya isteri yang dikahwini semasa anak dara. Rasulullah mengahwininya bagi merapatkan lagi hubungan dengan Sayidina Abu Bakar. Berusia sembilan tahun ketika berkahwin dengan Nabi. Wanita paling alim dalam pengetahuan agamanya.

Isteri keempat: Hafsah binti Umar. Untuk merapatkan hubungan baik dengan bapanya, Sayidina Umar, dan memuliakan suaminya yang syahid dalam perang Uhud. Berusia 21 tahun ketika berkahwin dengan Nabi. Pandai menulis dan berbahasa.

Isteri kelima: Zainab binti Khuzaimah. Rasulullah menikahinya demi memuliakan suaminya yang syahid dalam Perang Uhud. Berusia 29 tahun ketika berkahwin dengan Nabi. Beliau digelar ummu al-Masakin (ibu orang-orang miskin) kerana sikap penyayang dan kelembutannya terhadap mereka.

Isteri keenam: Ummu Salamah Hindun binti Abu Umayyah. Berusia 34 tahun ketika berkahwin dengan Nabi bagi memecah tembok permusuhan dengan kabilah Bani Makhzun terhadap Islam dan memadamkan kebencian mereka. Wanita pertama hijrah ke Habsyah. Paras cantik dan akal pintar.

Isteri ketujuh: Zainab binti Jahsy. Seorang yang sangat kuat beribadah, paling banyak bersedekah dan memuliakan orang miskin. Berusia 35 tahun ketika berkahwin dengan Nabi. Perkahwinan dengan Rasulullah adalah perintah langsung daripada Allah.

Isteri kelapan: Juwairiyah binti Al-Harith. Tawanan perang bani Mustalaq yang dibebaskan oleh Rasulullah dan kemudian dinikahi Baginda. Berusia 21 tahun ketika berkahwin dengan Nabi. Banyak berpuasa dan beribadat.

Isteri kesembilan: Safiyyah binti Huyai. Pembebasan daripada tawanan perang. Berusia 17 tahun dan sudah menjanda ketika berkahwin dengan Nabi. Beliau bersifat lemah lembut dan bersikap benar.

Isteri ke-10: Ummu Habibah Ramlah binti Abu Sufiyan. Berusia 31 tahun ketika berkahwin dengan Nabi bagi memperbaiki hubungan dengan Abu Sufiyan. Berhijrah ke Habsyah bersama suaminya dan suaminya meninggal di sana. Nabi meminang beliau menerusi raja Najasyi.

Isteri ke-11: Maimunah binti Al-Harith. Berusia 25 tahun ketika berkahwin dengan Nabi bagi menyebarkan syiar Islam. Paling bertakwa dan bersungguh-sungguh menyambung silaturahim.

Isteri ke-12: Mariah binti Syam'un. Hadiah daripada Raja Muqawqis.

Satu-satunya isteri yang mempunyai zuriat selepas Siti Khadijah.

ANAK-ANAK NABI

1. Zainab (hayat - 31 tahun)

2. Al-Qasim (hayat - kurang setahun)

3. Ruqaiyyah (hayat - 24 tahun)

4. Ummu Kalthum (hayat - 28 tahun)

5. Fatimah (hayat - 29 tahun)

6. Abdullah (hayat - kurang setahun)

7. Ibrahim (meninggal semasa kecil)

(Kesemua, kecuali yang ketujuh, adalah hasil perkongsian dengan Siti Khadijah. Ibrahim adalah hasil perkongsian dengan Mariah binti Syam'un)

ANTARA CUCU NABI

1. Al-Hassan bin Ali (hayat - 46 tahun)

2. Al-Husain bin Ali (hayat - 55 tahun)

Nota: Maklumat dipetik daripada buku 'Muhammad Rasulullah' oleh Mohd Khalil Haji Nordin dan Wan Hassan Wan Ahmad, dan 'mengenal Rasulullah saw' oleh Ustaz Johari Yaman

tajdid

Profesor Dr Muhammad Quraish Shihab

Mudah cetak
E-mel

19 Feb 2012

SYIAR

Penting Tajdid Demi Kebaikan

Pembaharuan perlu dengan bersyarat agar agama kita boleh bertahan dan Islam dapat ditampilkan sesuai dengan masa


TAJDID atau pembaharuan dalam mentafsirkan Al-Quran perlu dibuat sejajar dengan perkembangan ilmu dan suasana semasa.

Hakikatnya, Al-Quran diturunkan sebagai petunjuk dan sentiasa relevan kepada semua sepanjang masa.

Hal ini ditekankan oleh ilmuan Islam serantau, Profesor Dr Muhammad Quraish Shihab, dalam beberapa ceramah yang disampaikan semasa diundang ke sini oleh Majlis Ugama Islam Singapura (Muis) sempena seminar asatizah minggu lalu.

Semasa membincangkan topik 'Membumikan Al-Quran', beliau antara lain menekankan perlunya mendekatkan diri pada Al-Quran sehingga berasa ia berbicara dengan kita dan menjadi petunjuk dalam mengharungi pelbagai persoalan kehidupan semasa.

Beliau juga membincangkan topik 'mengimbangi intelek kerohanian dan kepimpinan' merangkumi, antara lain, kualiti yang perlu ada di kalangan pemimpin agama dalam masyarakat masa kini.

Semasa menyampaikan ceramah utamanya bertajuk 'Tajdid (pembaharuan) dari Perspektif Al-Quran Al-Karim' di Auditorium Muis, beliau berkata ada beberapa fahaman tentang pembaharuan.

Menurutnya, ada yang memahaminya sebagai kembali kepada pengamalan agama seperti zaman Rasulullah, para sahabat dan ulama salaf. Namun Profesor Quraish lebih cenderung menyifatkan pemahaman ini sebagai pemurniaan agama.

Ada pula yang memahami tajdid sebagai menyebar-luaskan ilmu. Walau ini juga benar, beliau berkata ia belum merangkumi apa yang dimaksudkan sebagai tajdid.

Pengertian tajdid, menurutnya, adalah luas.

Ia merangkumi mempertegas prinsip ajaran Islam (termasuk mengingatkan apa yang sudah dilupakan), meluruskan pemahaman, menampilkan solusi baru sesuai dengan kehidupan semasa tetapi tidak bertentangan dengan agama, memberi penjelasan baru, dan menawarkan pendapat baru yang belum disentuh oleh pemikir generasi lalu.

Menurut beliau lagi, dalam Al-Quran sendiri ada tajdid - ada konsep nasakh (pembatalan hukum dan diganti dengan hukum lain).

Nabi juga bertajdid. Baginda misalnya pernah melarang orang menziarah kubur dan kemudian membenarkannya.

Satu lagi contoh ialah Imam As-Syafie. Mazhabnya di Mesir tidak sama dengan yang di Iraq.

Namun, Profesor Quraish menegaskan bahawa tidak semua boleh diubah, dan tidak juga bermakna mengabaikan semua yang lama.

Beliau juga menegaskan bahawa tidak semua orang boleh mengetengahkan pembaharuan.

Pembaharuan mesti bersyarat dan dilakukan oleh orang yang layak - ada kepakaran dalam bidang ilmu, ikhlas dan bersikap objektif.

Menjelaskan, beliau memetik ayat Al-Quran (Surah Ibrahim: 24) '...Allah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya menjulang ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan izin Tuhannya.'

Syahadah, jelasnya, laksana akar yang tetap (tsawabit) tidak boleh diubah atau dicabut.

Beberapa aspek lain dalam agama pula laksana dahan (furuuk), daun dan buah yang boleh berganti (diistilahkan sebagai al-mutaghayyirat atau boleh berubah) - sesuai dengan kemaslahatan dan perkembangan positif masyarakat.

Ia boleh jadi sama dan boleh berlainan antara satu masa dengan masa yang lain, dan/atau antara satu masyarakat dengan masyarakat yang lain.

'Semua harus bersumber daripada akar ajaran iaitu Al-Quran dan Sunah dan hasil ijtihad/pemikiran diibaratkan dengan daun dan buah yang boleh berubah, tumbuh dan berganti,' jelas beliau.

Profesor Quraish berkata ulama masa lalu yang telah banyak berjasa dengan pengalaman dan pemikiran mereka harus dihormati. Kita tidak boleh menolak pendapat mereka dan menerima semua yang baru. Namun, meninjau pandangan ulama dulu juga tidak bererti tidak menghormati mereka.

'Kita tidak boleh lepas daripada masa lalu. Tetapi kita menoleh ke belakang untuk bergerak ke depan,' kata beliau.

Maka itu, pendekatan yang baik ialah memelihara yang lalu dan masih relevan dan ambil yang baru yang lebih baik.

Beliau berkata dunia berubah dan masyarakat berkembang. Ini kenyataan dan kita juga perlu ikut berkembang. Jika tidak, kita akan tertinggal atau ditinggal.

Pada masa yang sama, timbul tuntutan dan persoalan baru yang jawapannya tidak tertera dalam kitab suci. Namun, Al-Quran telah menjelaskan prinsip-prinsip, seperti bertanya kepada yang ahli.

Profesor Quraish menjelaskan bahawa Al-Quran menyatakan Islam sudah sempurna. Kesempurnaan yang dimaksudkan ialah prinsip-prinsip yang menjadi panduan dan pertimbangan dalam menetapkan hukum. Namun perinciannya boleh ditafsirkan mengikut perkembangan zaman.

Dahulu misalnya, orang tidak boleh ambil upah mengajar Al-Quran, sekarang boleh kerana dianggap sebahagian daripada profsionalisme.

Keperluan makan dan pakai tidak berubah, yang berubah adalah cara masak dan jahitannya.

Malah, dalam prinsip pun ada pengecualian. Pada dasarnya, babi haram tetapi dibolehkan semasa darurat. Puasa wajib, tetapi boleh diganti bagi orang yang tidak mampu melaksanakannya.

'Hakikatnya, ilmu itu bersifat relatif dan boleh berubah-ubah. Rokok dulu dihukum makruh tetapi kini ada yang mengharamkan kerana ia didapati boleh merosakkan.

'Itu yang jadikan agama kita sentiasa sesuai. Setiap kesulitan ada jalan keluarnya. Maka itu, kita perlu tajdid. Kalau tidak agama kita ditinggalkan orang atau ada lebih dulu tinggalkan agama,' kata beliau.

Untuk melakukan tajdid, Profesor Quraish berkata antara perkara pertama ialah pola fikiran dan cara pengajaran perlu diubah.

'Dulu murid tidak boleh bertanya, sekarang keadaannya lain. Cara kita melayani dan menghadapi manusia, termasuk pada anak-anak, juga berubah. Apa yang diajar harus juga berubah.

'Terlalu banyak hal yang berkembang sekarang dihadapi oleh anak kita (di Internet) yang tidak ada jawapannya.

'Ini belum lagi diperkira bidang ekonomi yang juga banyak berubah,' kata beliau.

Beliau juga menyebut beberapa hambatan terhadap pembaharuan seperti kebekuan fikiran; ketidakpastian antara as-tsawabit dan qath'i dengan al-mutaghayyirat dan dzanni; kekurangan ulama dengan keahlian yang tinggi; syarat yang berat; takut dikecam atau dituduh kafir, dan beberapa cabaran lain.

Menyimpulkan ceramahnya, Profesor Quraish berkata dunia sudah tidak seperti dahulu dan telah banyak berubah.

'Kita perlukan tajdid, tetapi dengan bersyarat, supaya agama kita boleh bertahan.

'Apabila tajdid berkembang, barulah Islam dapat ditampilkan sesuai dengan masa,' kata beliau.

leftenan adnan

18 Feb 2012

SINGAPURA

Keberanian Leftenan Adnan disebut hingga kini

Tahun ini Singapura memperingati ulang tahun ke-70 kejatuhan pulau ini ke tangan tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Antara pertempuran hebat ialah yang melibatkan Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) berjuang bermati-matian mempertahankan Bukit Chandu yang strategik di Pasir Panjang. NUR DHUA ESOOF (nurdhuha@sph.com.sg) menyingkap kisah pemimpin pasukan itu, Leftenan Adnan Saidi, yang berjuang hingga ke titisan darah terakhirnya.


TUJUH puluh tahun lalu, pada 14 Februari 1942, Leftenan Adnan Saidi daripada Rejimen Askar Melayu (RAM) ditangkap tentera Jepun, diikat pada sebatang pokok ceri dan ditusuk berkali-kali dengan bayonet sehingga mati.

Peristiwa pahit yang mengorbankan hampir kesemua askar RAM yang dikerah mempertahankan Bukit Chandu di Pasir Panjang sudah lama berlalu, namun jasa mereka dikenang hingga kini.

Tahun ini ulang tahun ke-70 kejatuhan Singapura ke tangan tentera Jepun dalam Perang Dunia Kedua, dan perjuangan Leftenan Adnan serta anak buahnya antara yang tidak pernah dilupakan.

Pelbagai acara dianjurkan bagi warga Singapura mengenang mereka yang terkorban semasa Perang Dunia Kedua.

Beberapa askar veteran turut diundang ke acara-acara itu. Antara yang dijemput bagi mewakili Rejimen Askar Melayu Diraja (nama RAM selepas perang), yang memainkan peranan besar mempertahankan pulau ini, ialah Kolonel (Bersara) Abdul Malik Mohd Alwi, presiden Kelab Pegawai RAMD di Kuala Lumpur.

Bekas askar RAMD berumur 68 tahun itu berkata walaupun beliau tidak terlibat dalam peperangan, beliau mengenali ramai anak askar yang berjuang dalam Perang Dunia Kedua.

'Kebanyakan mereka ahli kelab RAMD. Selalunya mereka duduk bersembang dan mengenangkan kisah-kisah lama, terutama yang berlaku pada zaman peperangan,' katanya.

Antara cerita yang sering dikongsi, menurut beliau, ialah kisah Leftenan Adnan, yang terkorban pada usia muda 27 tahun.

Menurut Kolonel Abdul Malik, Leftenan Adnan antara askar Melayu pertama yang direkrut sewaktu penubuhan RAM pada 1933.

Seorang askar cekap dan berani, beliau dinaikkan pangkat daripada rekrut kepada leftenan kedua dalam masa singkat.

Pada 1941, Leftenan Adnan dihantar bertugas di Singapura. Beliau dan isteri serta dua anaknya tinggal di sebuah rumah besar di Pasir Panjang.

Apabila bahaya perang mula mengancam, beliau menyuruh isterinya yang sedang sarat mengandung pulang ke kampungnya di Kajang, Selangor, bersama anakanak mereka.

Tentera Jepun mula menyerang Singapura pada 8 Februari 1942. Serangan itu berterusan hingga 14 Februari, dengan pertempuran paling getir dilaporkan berlaku di Bukit Chandu, antara medan terakhir sebelum Singapura menyerah kalah pada 15 Februari.

Serangan ke atas kubu yang didirikan Leftenan Adnan bersama 42 askar RAM pimpinannya di Bukit Chandu bermula subuh, dalam keadaan masih gelap.

Serangan datang bertubi-tubi dari dua penjuru, dengan tentera Jepun menggunakan pelbagai jenis senjata, termasuk meriam besar.

Walaupun bilangan askar RAM sangat kecil berbanding askar Jepun dan bekalan peluru mereka tidak mencukupi, Leftenan Adnan enggan menyerah kalah atau melarikan diri walaupun dinasihatkan rakan-rakannya supaya berbuat demikian.

'Apabila sudah habis peluru, mereka bertempur dengan musuh dari jarak dekat menggunakan bayonet pula,' kata Kolonel Abdul Malik.

Menurut laporan, Leftenan Adnan cedera terkena peluru namun tetap tidak mahu mengalah.

Sebaliknya, beliau dilaporkan berkata 'Kembang jarak, kembang jagung; berani bawak mesti berani tanggung' lalu mara dan terus mempertahankan Bukit Chandu.

Namun, kubu pertahanan di Bukit Chandu jatuh jua ke tangan tentera Jepun.

Hampir semua askar Melayu yang bertahan di bukit itu sama ada gugur dalam pertempuran atau dibunuh dengan kejam.

Leftenan Adnan sendiri digantung hidup-hidup dengan kaki ke atas dan kepala ke bawah sebelum ditusuk berkali-kali dan kemudian dibakar sehingga menjadi abu.

Sehari selepas kubu Bukit Chandu jatuh, tentera British mengaku kalah dan menyerahkan kuasa kepada tentera Jepun pimpinan Jeneral T. Yamashita.

Kolonel Abdul Malik bangga akan keberanian Leftenen Adnan.

'Sikap berani itu adalah tradisi yang ditinggalkan Leftenan Adnan kepada RAMD. Motonya, 'biar putih tulang, jangan putih mata', menjadi pegangan rejimen kami hingga ke hari ini,' katanya.

Namun, Kolonel Abdul Malik berkata terdapat ramai lagi wira RAMD yang harus turut disanjungi.

'Ada beberapa pegawai ditangkap dan diperintahkan oleh Jepun supaya menanggalkan uniform Rejimen Melayu dan memasuki angkatan tentera Jepun, tetapi mereka tidak mahu menjadi pembelot sehingga akhirnya mereka dibunuh.

'Mereka semua adalah orang- orang yang berani, tetapi yang kita ingat hanya kisah Leftenan Adnan. Mungkin kerana dia merupakan seorang komander muda berjiwa pahlawan,' ujar beliau.

Kisah RAM dan Leftenan Adnan dipapar di sebuah pusat interpretatif, Imbasan di Bukit Chandu, di Pepys Road, dekat Pasir Panjang, dan di dua muzium di Port Dickson, Negeri Sembilan, tempat lahir RAMD.

Kisah hidup Leftenan Adnan turut dijadikan filem pada 2000 dengan tajuk Leftenan Adnan dan siri televisyen A War Diary.

seloka

14 Feb 2012

EKSTRA!

WARISAN KITA
Sampaikan mesej menerusi seloka


SELOKA ialah puisi tradisional Melayu yang berbentuk bebas. Ia tidak mempunyai bentuk tertentu dari segi rangkap, jumlah baris, berirama ataupun tidak.

Antara ciri seloka adalah mengejek, menyindir secara serius atau jenaka dan mengkritik tingkah laku serta sifat negatif seseorang ataupun sekelompok masyarakat.

Menurut Kamus Dewan edisi keempat, seloka ialah sejenis puisi yang mengandungi ajaran seperti sindiran atau jenaka.

Kata seloka berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu 'Sloka'.

Menurut Pendeta Za'ba, seloka adalah sejenis karangan yang lebih kurang sama seperti gurindam; sebab itu kebanyakan sifat-sifat gurindam ada padanya.

Menurut beliau lagi, seloka mempunyai unsur kelakar, geli hati, gurau senda, giat, ejek, dan terkadang perasaan nyanyi, asyik berahi, hiba rawan, khayal dan mimpi.

Dalam bahasa Jawa, seloka disamakan dengan peribahasa.

Seloka biasanya ditulis dua atau empat baris dan terkadang ditulis lebih daripada empat baris.

Masyarakat Melayu mencipta seloka untuk mencerminkan rasa tidak puas hati mereka terhadap seseorang yang digambarkan melalui seloka.

Antara contoh seloka dalam kesusteraan Melayu lama ialah Seloka Emak Si Rendang, Seloka Pak Kaduk dan Seloka Pak Pandir.

Seloka Pak Kaduk misalnya mengandungi cerita yang memberi iktibar kepada segenap lapisan masyarakat dahulu dan sekarang bahawa Pak Kaduk bernasib malang akibat kejahilannya sendiri.

Antara bunyi seloka itu ialah:

Aduhai malang Pak Kaduk,

Ayamnya menang kampung

tergadai,

Ada nasi dicurahkan,

Awak pulang kebuluran,

Mudik menongkah surut,

Hilir menongkah pasang,

Ada isteri dibunuh,

Nyaris mati oleh tak makan,

Masa belayar kematian angin,

Sauh dilabuh bayu berpuput,

Ada rumah bertandang duduk.

Tidak kurang lucunya ialah Seloka Pak Pandir mengenai kebodohan watak Pak Pandir.

Antara selokanya ialah:

Pandai! Pak Pandir!

Anak dipijak dagang dijunjung,

Kucing dibunuh tikus dibela,

Harta habis badan tergadai,

Mendengar gelagak dagang,

Tak sedar bertelanjang,

Mendengar guruh di langit,

Air tempayan dicurahkan,

Mulut disuap pisang,

Buntut dicangkuk onak,

Gunting makan di hujung,

Pak Pandir juga menanggung!

Apa didengar gelagak dagang,

Gelagak rambutan jantan,

Orang berbunga dia berbunga,

Orang berbuah dia haram!

Kilat memancar hujan tak jadi,

Awak juga yang menanggung!

Satu lagi sifat Pak Pandir dibayangkan seperti berikut:

Inilah sifat Pak Pandir

Asalkan bergaya

itulah kaya

Asalkan berkilat itulah intan

Asalkan buntat

pasti bertuah

Asalkan berbungkal

itulah emas

Selain watak-watak lucu dan bodoh ini, ada juga seloka yang mengungkap kehilangan adat Melayu.

Berikut ialah contohnya:

Aduhai resam, wahai adat!

Lembaga di mana telah berpudat?

Wah! Hilang adat

lenyaplah bahasa,

Ghaib sepi tiada bersisa...

Laksana dipagut

tedung yang bisa!

Kesimpulannya, seloka ialah antara kira-kira 20 jenis puisi tradisional warisan Melayu kita.

Dapat dikatakan bahawa penghasilan seloka berkait rapat dengan bahasa dan mempunyai mesej berunsur sindiran.

Bahasa merupakan wadah bagi menyampaikan mesej dalam seloka tersebut.

Penggunaan bahasa yang indah mampu menarik minat pembaca untuk mengetahui mesej yang ingin disampaikan.

anyaman

14 Feb 2012

EKSTRA!

WARISAN KITA
Anyaman Cermin Identiti

Gambarkan pemikiran saintifik masyarakat dahulu kala


SENI adalah satu bahagian penting budaya warisan sesebuah bangsa.

Kata bijak pandai, tanpa seni, tidak lengkaplah budaya dan warisan bangsa.

Bagi masyarakat Melayu di rantau ini, seni anyaman merupakan antara warisan kebanggaan yang banyak mencerminkan identiti dan budi bicara mereka.

Seni anyaman Melayu sememangnya indah.

Ia adalah suatu bentuk kraf tangan yang tidak dapat dipisahkan daripada cara hidup tradisional masyarakat Melayu.

Anyaman bermaksud proses menyilangkan bahan-bahan daripada tumbuh-tumbuhan untuk dijadikan satu rumpun yang kuat dan boleh digunakan.

Bahan-bahan tumbuhan yang boleh dianyam ialah lidi, rotan, akar, buluh, pandan, mengkuang, jut dan sebagainya. Bahan ini biasanya mudah dikeringkan dan lembut.

Daripada tikar hingga dinding pelindung kediaman, hasil kerja menganyam membentuk persekitaran hidup orang Melayu yang boleh dilihat di mana-mana.

Menganyam merupakan proses menjalin jaluran daun, lidi, rotan, akar, buluh dan beberapa jenis tumbuhan yang lain.

Beberapa jenis reka bentuk kraf tangan dihasilkan melalui anyaman demi mencipta sesuatu alat keperluan harian contohnya topi, tudung saji, bakul dan tikar.

Terdapat pelbagai jenis anyaman yang menjadi kebanggaan orang Melayu sampai sekarang. Antaranya ialah:


Anyaman Mengkuang - menggunakan daun mengkuang sebagai bahan utama menghasilkan kerja seni seperti tikar, tudung saji, bekas pakaian dan lain-lain.


Anyaman Pandan - menggunakan daun pandan duri sebagai bahan untuk membuat produk seperti tikar sembahyang dan hiasan dinding.


Anyaman Buluh - menggunakan pelbagai jenis jenis buluh untuk menghasilkan bakul, bekas pakaian, nyiru, beg dan lain-lain.


Anyaman Rotan - menggunakan rotan yang telah diproses untuk membuat bakul, bekas pakaian, tempat buaian anak dan lain-lain


Anyaman Lidi - menggunakan lidi daun kelapa untuk membuat produk seperti bekas buah dan bekas telur.


Anyaman Ribu-ribu - menggunakan paku pakis ribu-ribu untuk membuat tempat tembakau, bekas sirih terbus, bakul, bekas serba guna dan lain-lain.

Kegiatan seni anyaman ini bermula pada zaman dahulu lagi.

Ini boleh dilihat pada rumah-rumah masyarakat zaman dahulu. Misalnya dinding rumah Melayu dahulu dianyam dengan buluh.

Kehalusan seni anyaman ini masih bertahan sehingga ke hari ini.

Jika anda ke Arab Stree misalnya, anda akan dapati beberapa kedai yang menghasilkan hasil anyaman dan kraf tangan yang menjadi kebanggaan masyarakat Melayu ini.

Hasil seni anyaman Melayu ini juga banyak terdapat di negara jiran kita, Malaysia.

Pada amnya, seni anyaman mempamerkan budaya dan cara hidup orang Melayu dahulu kala.

Ia kadangkala disebut sebagai 'seni miskin' kerana dilakukan oleh orang kampung semata-mata untuk memenuhi keperluan harian mereka.

Anyaman rotan misalnya, menghasilkan produk seperti bakul dan perabot yang kebanyakannya untuk kegunaan sendiri atau dijual secara kecil-kecilan di pasar terbuka.

Bahan mentahnya, iaitu rotan, hanya didapati di dalam hutan. Ia perlu ditebang, dibersihkan, dirawat dan dikeringkan dengan teliti supaya sesuai dijadikan peralatan yang boleh digunakan.

Masyarakat dahulu kala juga perlu memikirkan cara yang paling berkesan untuk menghasilkan produk yang bukan hanya cantik malah boleh bertahan lama.

Jika diteliti secara mendalam pemikiran saintifik dan matematik masyarakat Melayu sememangnya tersirat di dalam gubahan dan corak yang sangat halus dan berseni yang dihasilkan.

Jelas sekali seni anyaman, dengan corak dan pengiraan geometriknya dan proses-proses saintifiknya, menceritakan bagaimana masyarakat Melayu dahulu kala berfikir secara saintifik.

KESIMPULAN

Anyaman adalah kesenian yang bersifat lahiriah, mempunyai makna yang dalam dan kewujudannya merupakan wadah pemaparan idea yang melibatkan panca indera penglihatan, pendengaran, pemikiran dan kesedaran secara seimbang sebagai simbol yang memberi makna yang tersendiri dalam masyarakat berhubung dengan adat, agama, kepercayaan, adab, perasaan, corak pemikiran dan falsafah hidup orang Melayu.

Seni kerja tangan anyaman adalah sesuatu yang unik lagi rumit buatannya.

Namun usaha mempertahankan keunikan seni ini haruslah diteruskan agar tidak ditelan zaman.

Budaya sesuatu masyarakat itu bukan sahaja dicerminkan melalui bahasa pertuturan dan adat resamnya, bahkan dicerminkan juga melalui kehalusan kerja tangan bermutu tinggi.

Seni warisan yang unik ini wajar diberi perhatian dan sokongan daripada anggota masyarakat kita supaya dapat terus dipelihara dan dimanfaatkan bersama.

Semoga seni anyaman kebanggaan Melayu in akan dapat terus bertahan dan turut dibanggai oleh generasi anak-anak kita pada masa hadapan.

pantun

21 Feb 2012

EKSTRA!

Pastikan maksud ingin disampai sebelum karang pantun


Mari Berpantun Oleh
Mohamed Ashik
Penulis Tamu

DALAM panduan-panduan mengarang pantun yang saya berikan dalam keluaran lalu, telah saya jelaskan bahawa untuk mula mengarang pantun, mesti telah ada maksud yang ingin disampaikan, barulah dikarang akan pembayang maksudnya.

Pantun yang boleh dianggap bermutu ialah pembayang maksudnya ada kaitan dengan maksud dan bunyi penghujung tidak boleh semuanya sama.

Bunyi hujung baris pertama pembayang maksud, hendaklah sama bunyi dengan penghujung baris ketiga maksud pantun, manakala bunyi hujung baris kedua pada pembayang maksud, hendaklah sama bunyinya dengan hujung baris keempat pantun yang dikarang.

Saya terbaca serangkap pantun yang berbunyi begini:

Jauh-jauh kapal datang,

Jintan selasih dimasak minyak;

Tuan jauh ke mari datang,

Terima kasihlah banyak-banyak.

Cuba perhatikan pada hujung baris pertama 'datang' sama bunyinya dengan hujung baris ketiga 'datang'. Hujung baris ketiga tidak seharusnya menggunakan perkataan yang sama 'datang'.

Ia boleh digantikan dengan perkataan seperti 'petang', 'kentang', 'lintang' dan sebagainya. Manakala pembayang maksud pantun tersebut, tidak ada kaitannya dengan maksud pantun.

Pantun tersebut boleh diperbaiki dengan mengarangnya begini:

Pucuk pauh dari seberang,

Dibawa orang dalam terendak;

Dari jauh Tuan datang,

Terima kasih banyak-banyak.

Saya terbaca juga serangkap pantun yang berbunyi begini:

Kalau roboh kota Melaka,

papan di Jawa saya dirikan;

Kicau riuh majlis perayaan,

bila spiderman silat-silatan?

Pembayang maksud pantun tersebut adalah pinjaman daripada pantun pusaka yang biasa kita dengar bunyinya begini:

Kalau roboh kota Melaka,

Papan di Jawa saya dirikan;

Kalau benar bagai dikata,

Nyawa dan badan saya serahkan.

Dalam mengarang serangkap pantun baru, kita tidak boleh meminjam pembayang maksud daripada serangkap pantun pusaka.

Pantun pusaka terdiri dengan sendirinya, tidak boleh diubah-ubah kerana dikhuatiri akan hilang keasliannya.

Tambahan pula bunyi hujung baris pertama 'Kota Melaka', manakala bunyi hujung baris ketiga 'perayaan' sedang bunyi hujung baris kedua, ketiga dan keempat sama bunyinya, iaitu 'dirikan', 'perayaan' dan 'silat-silatan' - jadi lari daripada persyaratan pantun.

Pantun yang ingin disampaikan boleh diperbaiki begini:

Pulau jauh bergemerlapan,

Nampak dari Pulau Selat;

Meriah riuh majlis perayaan,

Bila masanya spiderman bersilat.

Jadi dalam pemilihan kata-kata, dan menentukan bunyi hujung setiap baris pantun, harus dikarang berhati-hati supaya pantun yang dihasilkan akan nampak bermutu.

Pantun Kias Ibarat

28 Feb 2012

EKSTRA!

Pantun dikarang berdasarkan kias ibarat

Oleh
Mohamed Ashik
DALAM berbagai jenis pantun, terdapat pantun yang dikarang berdasarkan kias ibarat.

Untuk mengarang pantun yang mengandungi kekata kias ibarat dan umpama, harus mempunyai makrifat yang sangat mendalam, bukan saja mengetahui sesuatu, malah memahami hal sebenar, mengetahui apa yang tersirat, seperti pandai menyelami hati dan budi bicara orang yang menjual pantun.

Kita mesti juga telah bersiap sedia dan lengkap berbekalkan ilmu pantun-pantunan sebelum masuk ke gelanggang.

Saya pernah menerima pantun jualan pembaca, yang berbunyi begini:

Sayang keranji, dahan bertakok,
Tegak merimbun di bulan terang;
Belum bertaji sudah berkokok,
Mestika embun kenapa dibuang?

Apabila saya amat-amati, pantun tersebut mempunyai maksud yang tersirat, yang mengatakan belum banyak ilmu, tapi sudah hendak berlagak sombong, lantaran nasihat yang baik selalu ditolak.

Sebagai menjawab pantun tadi, saya kata begini:

Pelampung kosong terapongapong,
Ketepi juga dilanggar biduk;
Resmi jagung memang menyombong,
Padi berisi semakin merunduk.

Kemudian saya dicabar dengan soalan berpantun berbunyi begini pula:

Sungai Rengit mudik si merak,
Tumbuh cendawan di tepi telaga;
Walau langit sudah digerak,
Kenapa bulan gerhana juga.

Pantun tadi membawa maksud, walau sudah puas berusaha untuk mengadu dan memberitahu duduk perkara di dalam keadaan diri yang sebenar, kepada teman-teman dan saudara di sekeliling, namun diri masih tetap susah dan terus berduka lantaran dek dipandang sepi.

Lama saya berfikir untuk mencari kiasan yang dapat digandingkan dengan jawapan pantun tadi, lalu saya berpantun begini:

Kepulan awan berarak-arak,
Terlindung sudah sinar mentari,
Awan mendung sudah digerak;
Bulan gerhana dilindung bumi.

Begitulah jawapan pantun yang perlu saya sediakan, bagi menjawab pantun-pantun yang bercorak kias ibarat.

Semoga dengan mengamati pantun-pantun yang telah dikemukakan tadi memberikan ilham kepada anda yang gemar berpantun dan dapat menghasilkan pantun yang lebih bermutu.

Tinggi Darjat Kerana Budi

28 Feb 2012

EKSTRA!

WARISAN KITA
Tinggi Darjat Kerana Budi

Paras rupa, pangkat atau harta benda bukan ukuran; budi bahasa jadi junjungan


BERAPA kerapkah kita ucapkan terima kasih kepada orang yang telah membantu kita, walau dalam perkara sekecil mana pun?

Sukar sangatkah kita mengukir senyum atau mengucap salam kepada jiran atau rakan sekerja ketika melewati mereka, walau kita mungkin tidak dapat dengan mereka?

Tanpa kita sedari, ucap terima kasih yang lahir daripada hati dan diiring dengan senyum mencerminkan budi bicara dalam diri kita.

Bagi orang Melayu, sejak zaman-berzaman, budi bahasa amat dititikberatkan dalam kehidupan harian.

Orang tua-tua kita dahulu menilai seseorang bukan daripada paras rupa, pangkat atau harta benda, tetapi daripada budi bahasa.

Walau secantik mana seorang wanita atau segagah mana seorang lelaki, mereka tetap tidak dipandang tinggi jika tidak berbudi.

Ini tergambar dalam pantun Melayu lama di bawah:

Bunga melati bunga di darat,
Bunga seroja di tepi kali;
Hina besi kerana karat,
Hina manusia tidak berbudi.

Apa guna berkain batik,
Kalau tidak dengan sujinya;
Apa guna beristeri cantik,
Kalau tidak dengan budinya.

Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan budi bahasa dan mengapa budi dianggap penting?

Budi ialah pekerti yang baik atau akhlak terpuji.

Ini termasuklah tutur kata dan budi bicara yang baik, keikhlasan, kejujuran, kebenaran, sifat pemurah, ihsan, bertimbang rasa, tolong-menolong, berjasa dan berbakti.

Kata berbudi bermaksud mempunyai budi atau mempunyai pekerti yang baik atau akhlak terpuji dan orang yang berbudi ialah orang yang berpekerti baik atau berakhlak terpuji.

Apabila kata berbudi dicantumkan dengan bahasa, jadilah berbudi bahasa. Berbudi bahasa bermaksud mempunyai budi bahasa dan orang yang berbudi bahasa ialah orang yang mempunyai budi bahasa yang tinggi.

Apakah budi dan harta tidak seiringan?

Apakah budi dan paras rupa harus sentiasa bertentangan.Tidak semestinya.

Bahkan sebaliknya, orang yang berharta dan berbudi bahasa akan semakin menjadi sanjungan dalam masyarakat.

Begitu juga, paras yang cantik yang disertai dengan tingkah laku yang lemah lembut, indah tutur bahasa dan berbudi pekerti akan menjadi rebutan, lebih daripada .

Bagi yang ikhlas, budi bukan untuk dibalas.

Berbudi bahasa ialah gambaran pancaran hati jernih yang diungkapkan secara baik dan mesra serta memberikan kesan baik pula kepada orang lain.

Dengan berbudi bahasa, silaturahim dapat dijalin, rasa mahabbah (kasih sayang) dapat dipupuk dan sifat persaudaraan dapat disuburkan.

Dengan itu situasi ini dapat dijadikan asas baik dalam proses pembinaan masyarakat beradab dan akhirnya menjadi masyarakat bertamadun.

Asas budi bahasa sebenarnya merupakan asas ajaran agama Islam juga.

Islam menganjurkan penganutnya memberikan salam apabila bertemu. Begitu juga ketika memulakan percakapan atau ucapan, serta apabila ingin masuk ke sesuatu tempat.

Yang muda memberi salam kepada yang tua; yang mendatangi pula memberi salam kepada yang sedia menunggu dan pengunjung rumah memberi salam kepada tuan rumah.

Berbudi bahasa juga merujuk kepada asas penggunaan bahasa yang tepat dan sopan.

Bahasa yang dilafazkan hendaklah mengandungi maksud yang baik dan nilai-nilai yang murni serta dilafazkan dengan nada elok dan jelas maksudnya.

Penggunaan bahasa yang kasar dan dilafazkan dengan terpekik-pekik serta bercampur dengan lucah hendaklah dihindarkan kerana boleh mempengaruhi pendengarnya khususnya kanak-kanak.

Bangsa yang beradab dan umat yang bertamadun merupakan bangsa dan umat yang berbudi bahasa.

Berbudi bahasa bukanlah menggambarkan sifat lemah sesuatu bangsa atau umat bahkan tidak menggambarkan jiwa rendah diri seseorang tetapi menggambarkan kekuatan peribadinya.

Semua orang normal sebenarnya tidak bermasalah untuk mengamalkan sikap berbudi bahasa kerana bahasa ialah modal yang dianugerahkan oleh Tuhan kepada setiap orang.

Untuk memiliki sikap berbudi hanyalah bermodalkan keinginan menaburkan jasa dan bakti melalui bahasa yang baik dan sopan sebagai wahana.

Sayangnya, budi bahasa dan nilai-nilai murni sudah semakin terhakis dalam diri anggota masyarakat negara kita hari ini.

Hal ini dapat dilihat dengan jelas di persekitaran kita.

Budaya berbudi bahasa ketika di rumah semakin pudar, bahkan konsep 'rumahku, syurgaku' tidak lagi diterapkan sepenuhnya.

Untuk memastikan budi bahasa dan nilai-nilai murni tidak terhakis dalam budaya hidup masyarakat kita, semua pihak haruslah memainkan peranan masing-masing, terutamanya ibu bapa, pihak sekolah, masyarakat dan kerajaan.

Ibu bapa perlu berperanan mendidik anak-anak sejak awal lagi dengan menyemai budi bahasa yang baik di rumah.

Percakapan antara suami dengan isteri; ibu bapa dengan anak-anak; dan antara anggota keluarga di rumah sewajarnya menggunakan bahasa yang baik dan sopan. Hal ini penting untuk mewujudkan suasana yang baik dan harmoni dalam keluarga yang bakal dicontohi oleh anakanak.

Kata-kata yang kasar dan mencarut hendaklah dielakkan kerana boleh mempengaruhi pembentukan jiwa kanakkanak. Bahasa yang halus dan penuh sopan santun hendaklah dibiasakan penggunaannya di rumah.

Apabila kanak-kanak meningkat dewasa kelak, mereka akan turut menggunakan kata-kata yang biasa didengar di rumah. Jika mereka terdedah kepada kata-kata yang baik, maka kata-kata yang baik itulah yang akan digunakan kelak, begitu juga sebaliknya.

Yang tua perlulah dihormati dan yang muda disayangi.

Monday, February 13, 2012

Tapai

31 Jan 2012

EKSTRA!

WARISAN KITA
Asal Usul Tapai

Makanan pencuci mulut ini popular di Indonesia, bahkan di Malaysia, malah di beberapa negara dalam rumpun Melayu


ORANG Melayu bukan sahaja terkenal dengan adab sopan dan budi bahasa yang tinggi.

Bahkan, keunikan budaya dan tradisi Melayu juga banyak tercermin dalam pakaian, seni bina, kraf tangan dan juga makanan yang diwarisi turun temurun.

Antara makanan tradisional Melayu yang masih wujud hingga ke hari ini, walaupun tidak lagi begitu popular di kalangan generasi muda, ialah tapai.

Tapai ialah sejenis makanan yang biasanya diperbuat sama ada daripada pulut atau ubi yang dimasak dicampur ragi dan kemudian dibungkus dengan daun pisang untuk dihidangkan untuk menjamu selera.

Tapai dianggap istimewa kerana rasanya yang unik dan ia biasanya dijadikan makanan pencuci mulut.

Dari manakah asalnya tapai?

Ada pendapat yang mengatakan bahawa tapai berasal dari makanan kaum Jawa.

Di Jawa, tapai dikenali sebagai tapai singkong atau tape telo. Tetapi tapai bukan hanya popular di Indonesia, bahkan juga di Malaysia, malah di beberapa negara dalam rumpun Melayu.

Tapai dikenali sebagai basi binubran di Filipina, Chao di Kemboja dan chao-mak di Thailand.

Apa pun, tapai diiktiraf sebagai salah satu makanan unik kaum Melayu.

Hari ini di Singapura, kita mungkin jarang dapat merasakan makanan tapai. Kalau ada pun, ia cuma dijual di beberapa kedai atau gerai makanan Melayu, di samping beberapa restoran makanan Indonesia.

Namun, tapai tidaklah susah untuk dimasak di rumah. Bahan-bahan untuk membuat tapai tidaklah terlalu rumit atau susah didapati.

Untuk memasak tapai pulut misalnya, apa yang diperlukan ialah bahan seperti pulut, ragi dan sedikit gula. Ketiga-tiga bahan ini dicampurkan sehingga sebati. Kemudian ia dibungkus sedikit-sedikit dengan menggunakan daun yang disebut sebagai daun tapai.

Memandangkan daun tapai semakin sukar didapati, kita boleh gunakan daun pisang untuk membungkus tapai.

Tapai yang telah siap dibungkus itu kemudian dimasukkan ke dalam pasu tempayan yang besar dan ditutup dengan kain.

Setelah diperam dan disimpan selama tiga hari, tapai itu akan masak dan barulah boleh dimakan.

Tapai yang telah masak mengeluarkan air yang sangat manis. Air tapai ini boleh diminum dan juga boleh dijadikan sebagai ubat tradisional.

Pantang larang

Orang tua zaman dahulu mempunyai pantang larang apabila hendak membuat tapai.

Misalnya, apabila tapai sedang dibungkus, seseorang itu tidak boleh memakan sirih atau mendekatkan dengan benda-benda yang berwarna merah.

Jika pantang larang ini dilanggar, tapai tersebut akan berwarna merah dan rasanya tidak sedap.

Ada juga orang tua-tua yang percaya bahawa wanita yang sedang haid tidak boleh buat tapai kerana ia boleh menyebabkan tapai rosak dan berwarna merah.

Namun, dalam zaman siber sekarang ini, kepercayaan seperti itu sudah mula terhakis.

Tentu sukar untuk anak muda sekarang menerima adanya kaitan antara tapai dengan wanita haid.

Bagi mereka ini tidak logik.

Mungkin ini yang dikatakan, lain hulu lain parang; Lain dulu lain sekarang.

Rumah Tradisional Melayu

7 Feb 2012

EKSTRA!

WARISAM KITA
Rumah Tradisional Melayu

Canggih, cantik dan serasi dengan gaya hidup dan alam sekitar


Yang bertiang dan bertangga
Beratap penampung hujan penyangga panas
Berdinding penghambat angin dan tempias
Berselasar dan berpelantar
Beruang besar berbilik dalam
Berpenanggah dan bertepian

Tempat berhimpun sanak saudara
Tempat berunding cerdik pandai
Tempat bercakap alim ulama
Tempat beradat berketurunan

DEMIKIAN antara ungkapan Melayu yang menggambarkan sifat dan pengertian rumah orang Melayu tradisional.

Versi penuh ungkapan tentang rumah atau bangunan Melayu itu terkandung dalam buku Ungkapan tradisional Melayu Riau tulisan budayawan Melayu Riau, Tenas Effendi.

Lama sebelum kedatangan pengaruh moden, sebelum masyarakat Melayu di Singapura ini berpindah ke rumah flat dan bangunan tinggi, masyarakat Melayu di rantau ini sudah mempunyai seni rumah mereka yang unik.

Bahkan, rumah tradisional Melayu itu boleh dikatakan cukup canggih, cantik dan serasi dengan gaya hidup dan alam sekitar.

Setiap ruang di dalam rumah tersebut mempunyai fungsi tersendiri dan mencerminkan nilai-nilai yang disanjung tinggi masyarakat Melayu turun-temurun.

Mungkin bangunan rumah Melayu tradisional sudah tidak lagi wujud di Singapura.

Paling dekat dapat kita saksikan ialah bangunan Kampung Melayu Geylang Serai yang kini sudah pun ditutup dan menanti masa dirobohkan untuk dibangunkan semula.

Namun, jika anda pergi ke kawasan luar bandar di Malaysia dan juga di Riau dan Sumatera, anda masih dapat saksikan pelbagai contoh rumah Melayu yang masih mampu berdiri teguh sebagai lambang ketinggian nilai budaya masyarakat Melayu.

Rumah tradisional Melayu melambangkan cara hidup dan sikap terbuka orang Melayu itu sendiri.

Secara amnya, rumah ini diperbuat daripada kayu dan bertiang. Dinding diperbuat daripada kayu atau anyaman buluh dan beratapkan rumbia/nipah atau kayu.

Tingkap-tingkap rumah Melayu bukan sahaja menjadi penghias rumah, bahkan memberikan pengaliran udara yang secukupnya kepada rumah.

Pada peringkat awal, rumah Melayu tradisional berbentuk rumah asas yang dikenali rumah pisang sesikat. Bentuk ini kemudiannya berubah mengikut arus perubahan zaman.

Rumah tradisional Melayu ini mempunyai beberapa ciri yang unik. Antaranya ialah:

1. Bumbung

Bumbung rumah tradisional Melayu umumnya sentiasa condong untuk kesesuaian cuaca panas tropika. Di sepanjang tepian hujung bumbung, dipasang cucur atap atau papan cantik berukir melambangkan kehalusan seni masyarakat Melayu.

2. Anjung

Anjung merupakan tempat berehat dan berbincang bagi kaum lelaki. Wanita kebiasaannya di dalam dan lelaki di luar sesuai dengan sifat lelaki sebagai pelindung rumah.

Ini menunjukkan masyarakat Melayu amat mementingkan adat dan tatatertib masyarakat, sehinggakan mereka dipandang tinggi kerana kaya dengan kehalusan budi pekerti.

3. Ruang Utama/Rumah Ibu

Ruang utama ini dipanggil rumah ibu sempena menghormati peranan ibu sebagai pengelola rumah dan penyeri keluarga. Sesuai dengan nama ini, fungsinya adalah sebagai tempat berkumpul ahli keluarga untuk beristirahat dan bersantai bersama-sama.

4. Bilik

Bilik merupakan ruang rahsia tuan rumah dan ahli keluarga. Kebiasaannya anak lelaki dan perempuan akan diasingkan. Ini melambangkan masyarakat Melayu mengamalkan ajaran Islam dalam kehidupan mereka.

5. Dapur

Dapur sebagai tempat memasak dan tempat khas untuk tetamu perempuan, menandakan peranan perempuan di belakang lelaki.

6. Ukiran

Seni ukir banyak didapati di tangga, dinding beranda dan papan cucur atap. Ini membuktikan masyarakat Melayu kaya dengan seni tersendiri.

Ukiran yang dibuat bukan sahaja sebagai seni perhiasaan, malah menggalakkan pengaliran udara dan cahaya masuk untuk menceriakan rumah.

Faktor cuaca memainkan peranan dalam reka bentuk asas bangunan. Kekerapan hujan mengakibatkan reka bentuk atap yang lebih cerun dan bertiang untuk mengelakkan banjir.

Kepanasan cuaca juga menyumbang kepada reka bentuk yang lebih terbuka seperti kehadiran tingkap yang banyak, berandah dan tiang itu sendiri memberi laluan angin di bahagian bawah rumah.

Tidak cukup dengan itu, lubang angin di bahagian atas tingkap dan bumbung juga telah direka untuk keselesaan secara maksimum.